Monday, January 11, 2010

PENGERTIAN 'F.O.K.U.S'

Sdra-Sdri sekelian,

Selalu dan banyak kali saya ingatkan betapa pentingnya istilah 'FOKUS' dalam kehidupan kita samada sebagai pelajar, engineer, consultant, trainer, speaker, ahli akademik dan ahli profesional.
Kini ramai di kalangan sdra-sdri sedang bersiap-sedia menghadapi musim peperiksaan akhir semester pada Februari 2010 dan pastilah memerlukan tahap 'FOKUS' yang tinggi.

Mungkin kita boleh pelajari sesuatu tentang FOKUS menerusi alam binatang. Ikutilah dan hayati foto-foto berikut:


Beruang Cokelat (Brown Bear) dan Ikan Salmon. Hakikatnya, beruang tak boleh lawan kejar-mengejar dengan ikan salmon dalam air...Kerja gile!

Tapi bila beruang cokelat berada di posisi yang TEPAT dan STRATEGIK untuk ikan salmon masuk secara sendirinya ke mulut mereka, maka beruang dapat kejayaan!

Justeru itu, kita boleh FOKUS kepada sesuatu perkara atau tugasan apabila kita berada pada kedudukan yang TEPAT dan STRATEGIK yang memudahkan kita untuk perolehi kejayaan! Mudahkan?



Bald Eagle (lambang keberanian) tatkala hendak menangkap ikan dalam air...sememangnya kerja sia-sia. Burung nak tangkap ikan DALAM air? Kerja gila....

Tapi si helang akan FOKUS kepada mangsanya melalui mata, kepaknya akan berada di POSISI yang sepatutya, kaki dan kukunya bersiap-sedia pada POSISI yang sepatutnya dan kesemua anggota ini akan bergerak secara 'synchronous' - serentak

Dan hasilnya, ikan yang berada di air dapat ditangkap dan menjadi habuan menu istimewa untuk si helang.

So, FOKUS akan tercapai seandainya semua komponen diri kita.. MATA, MINDA, TANGAN, HATI dan yang lainnya dapat bergabung dan bergerak secara 'synchronous' untuk mencapai kejayaan.


Humming Bird - yang ini, very interesting! Burung ini hanya memakan debunga dan menghirup manisan dari bunga SAMBIL mengapungkan badan di udara. Kepaknya perlu beroperasi sambil ia mengambil rezekinya. Mata perlu melihat makanannya dan muncungnya perlu sampai kepada lokasi makananya. Bayangkan kesukaran semata-mata nak makan!


So, FOKUS si burung ini ialah tatkala komponen2 penting berfungsi dengan lancarnya seperti MATA, KEPAK, MUNCUNG dan KONSENTRASI-nya.

Banyangkan kita perlu makan untuk survive dan di masa yang sama anggota badan perlu berkerja keras untuk membolehkan kita makan!


Teringat semasa di RMC (Maktab Tentera DiRaja) dulu, di mana saya memasuki pertandingan TINJU. Saya di Form 4 dan lawan saya, pelajar RMC Lower 6. Actually saya kalah! Tapi untuk score point yang banyak, kita perlu tumbuk atau 'JAB' pada muka lawan kita. So, kita perlu FOKUS ke lokasi di muka dan tahu ketika mana lawan kita lalai untuk COVER muka dia, masa itulah kita akan TUMBUK muka dia untuk collect markah yang banyak Dan di masa yang sama kita perlu COVER muka kita. Well, this is FOCUS!


The main focus in my life now is to open people's minds so no one will be so conceited that they think they have the total truth. They should be eager to learn, to listen, to research and not to confine, to hurt, to kill, those who disagree with them. (John Templeton)


Salam dan Selamat Menghadapi Ujian Yang Mendatang.

Prof. Abdul Shukor
Kota Kemuning

2 comments: