Tuesday, July 6, 2010

Sesi Tambah Ilmu....

TEROWONG Jalan Terpanjang Di Dunia (24.5 KM)

Many of us have driven through the SMART Tunnel (less than 5 KM about 5 minutes).

Imagine driving for 24.5 KM for about 30 minutes in a tunnel!
...
Bayangkan 24.5 KM ialah dari Dataran Merdeka di KL hingga ke Pusat Bandar Shah Alam. Underground driving via Federal Highway.....

This longest tunnel is located in Norway... an excellent engineering feat. As an engineer and safety professional, saya suka melihat dari aspek psikologi pemandu. What are the potential risks and hazards?

This is a good question bila sdra-sdri terlibat dalam research or project... Tanya sendiri: What are the potential risks and hazards to the user?

In this tunnel ada 3 lokasi dimana kawasannya agak luas dan konsep warna cahaya yang berlainan dipasang. Warna BIRU, GREEN and Yellowish di gunakan untuk mengurangkan tekanan atau pressure kepada pemandu dan penumpang kereta setelah berada dalam kegelapan untuk satu masa yang lama.

Interesting engineering design..... So, kalau pelajar2 JAD yg terlibat dalam kuiz I'm smarter than Tadika student, sila ingat..

What is the longest road tunnel in the world? MALU kalau tak dapat jawab!!




Salam

Prof. Abdul Shukor
Kota Kemuning

2 comments:

  1. time kasih atas perkongsian

    saya lebih melihat pembinaan terowong sebegini sangat relevan dan signifikan andai ada keperluan dan tuntutan.Mungkin demografi serta struktur,sistem jalan raya Norway perlukan terowong sebegini.

    dekat Malaysia,kita sudah ada yang terpanjang,yang terbesar,yang terluas dan banyak lagi 'ter' nya...dan kini sudah tiba masa untuk Malaysia untuk membina apa2 atau mana2 yang 'TERUNTUH','TEROBOH','TERPATAH','TERBELAH'...hehe,maka cabaran juga buat kami2 yg blaja ilmu dunia engineering ni,selain inovasi2 baru dan hebat..sangatlah penting memikirkan keselamatan dan keselesaan pengguna(mcm terowong ni gak,siap ade lampu 3 kaler lg,xnak kasi tensen pnye psl)

    ReplyDelete
  2. Poin kamu tentang 'keperluan dan tuntutan'amat tepat sekali.

    So harapan saya bila memikirkan ttg research projek di peringkat Final Year dan Master or Ph.D, cuba fikirkan sebegitu.

    Tahniah!

    prof. shukor

    ReplyDelete