Saturday, May 22, 2010

Do Not Design/Make Things So Complicated!

COMPLICATED PRODUCTS OR DESIGNS ARE DANGEROUS!
Please do not create or produce complicated system or design for
ordinary people like me.


Sdra-sdri sekelian,

Saya ingin berkongsi satu peranan utama seorang engineer ialah sebagai pereka/pencipta/penghasil produk berkaitan bidang kejuruteraan yang memberikan kebaikan dan manfaat kepada pengguna dan umat manusia umumnya.

Justeru itu, antara kriteria utama produk atau sistem yang dihasilkan atau dicipta oleh seorang engineer ialah produk atau sistem tersebut mudah dan senang diguna atau dikendali.

Apabila saya memberikan ceramah atau kursus di Unisel atau di mana-mana lokasi di Malaysia dan di peringkat antarabangsa, saya suka menggunakan contoh satu produk yang di panggil 'MAGIC ROUNDABOUT'. Sdra-sdri pernah dengar nama ini?

OK, kenderaan di bulatan jalanraya biasanya akan bergerak MENGIKUT JAM (clockwise direction). Ini mudah dan senang dilaksanakan.

Mengapa dengan 'MAGIC ROUNDABOUT'?

Terletak di Swindon, England, di Magic Roundabout ini ada 1 Bulatan Besar dan 5 (yes, 5) Bulatan Kecil dalam Bulatan besar ini! Dan kenderaan akan bergerak clockwise DAN anti-clockwise seiring jalan! COMPLICATED? Memang pun kalau kita tak biasa melalui nya.

Saksikan foto-foto berikut:

Sila ke YouTube untuk saksikan video clip 'Magic Roundabout Swindon' - Interesting!









Pengajaran untuk sdra-sdri....

Bila terlibat dalam projek atau penyelidikan berkaitan kejuruteraan, harap tidak menghasilkan satu produk atau sistem yang complicated yang bakal menyukarkan dan membahayakan orang awam seperti saya yang kurang ilmu ini untuk menggunakannya.

Ciptalah atau binalah satu produk atau sistem yang mudah digunakan.

Salam.

Prof. Abdul Shukor
Kota Kemuning

No comments:

Post a Comment