Saturday, December 19, 2009

SELAMAT BERCUTI DAN BEREHAT KPD PELAJAR2 JAD.


SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU
'MAAL HIJRAH'.


Salam utk semua pelajar2 JAD di Unisel dan di Jepun,
Kepada yang bercuti, saya ucapkan Selamat Bercuti dan sila rehat2-kan minda. Lupakan bahan-bahan akademik buat seketika. Cuti adalah cuti! Gunakan masa-masa cuti ini bersama ibu-ayah dan adik-beradik.

Kepada pelajar2 JAD yang menghadiri kelas tambahan tu, manfaatkan masa ini dengan sensei dan berazam untuk meningkatkan prestasi anda.

Saya pun memang nak rehat2 juga maklumlah 3 malam berturut-turut ada jemputan sana-sini. Rabu lalu ada Japanese Drama Contest di LT2 Unisel sampai jam 10.45 mlm. Semalam ada makan malam di MPH, Unisel dan malam tadi menghadiri majlis perkahwinan dan jamuan makan malam di Grand Ballroom, Hotel Concorde, Shah Alam (lokasi konvokesyen JAD Batch 1 dan 2).
Tetamu VIP termasuk lah Tun Dr Mahathir dan isteri, MB Selangor dan isteri dan saya suami-isteri.

Mungkin suatu masa nanti, ada pelajar2 JAD yang akan mengadakan majlis perkahwinan bertaraf VIP di hotel 5 bintang. Jangan lupa jemput saya sekali, ye...

(Foto Atas): Tetamu VVIP - Tun Mahathir, Tan Sri Khalid Ibrahim, isteri masing-masing di Grand Ballroom, Hotel Concorde, Shah Alam (Jumaat, 18 Disember 2009)


(Foto Atas): Ini bukan gambar pengantin baru Tapi gambar pengantin yang pernah jadi BARU 21 tahun yang lalu. Ala-ala 'A Couple in RED'.. Bila saya dan kawan-kawan yang hadir berbisik-bisik... anak-anak kita nanti nak buat majlis kahwin macam mana agaknya???? Takkan kat hotel 5 bintang! Naye! Saya maintain cool aje..


Sama-sama kita ingat-mengingati bahawa setiap kita akan melalui fasa-fasa hidup yang berbeza-beza. Fasa hidup saya dan isteri SEKARANG ialah untuk mengukuhkan kehidupan keluarga, memantapkan karier saya, melihat dan membantu anak-anak yang semakin membesar dan matang.

FASA sdra-sdri pula ialah berusaha menamatkan pengajian JAD dengan JAYA-NYA, Menimba ilmu dan MEMBAWA BALIK ilmu tersebut untuk dimanfaatkan di Malaysia serta berbakti kepada ayah ibu, adik-abang, serta rakyat Malaysia umumnya. Meningkatkan kematangan dan kecemerlangan diri supaya dihormati oleh orang lain dan jangan sekali-kali MENYUSAHKAN ayah bonda, penaja dan mereka yang meletakkan harapan kepada anda semua. Apa yang sdra-sdri dapat membawa balik selain dari itu anggaplah sebagai BONUS dan pemberian tambahan oleh Yang Maha Esa.

Mungkin satu lagi aspek yang patut sdra-sdri fikir-fikirkan ialah APAKAH yang boleh sdra-sdri TINGGALkan kepada rakan-rakan JEPUN anda di sana? Takkan tak de apa-apa? Pernahkah anda terfikir untuk memperkenalkan Islam kepada mereka? Apakah mekanisma yang diguna-pakai? Setakat kenalkan satay dan baju melayu/baju kurung...itu kira biasa saje. Berapa ramaikan kawan-kawan Jepun telah BERHIJRAH ke Islam melalui usaha-usaha anda? Atau sdra-sdri pelajar JAD dah memang sedia SIBUK, takde masa?

Bagaimana dengan ilmu-ilmu yang bakal dibawa balik ke Malaysia? Adakah dapat dimanfaatkan untuk kebaikan rakyat Malaysia?

Fikir-fikirkan...

Sekian.

Prof. Abdul Shukor
Kota Kemuning.

2 comments:

  1. salam maal hijrah prof,moga thn baru bertambah sukses dengan karier

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Saya juga ambil kesempatan mendoakan sdra juga berjaya dengan cemerlang di Nippon. Saya puji pandangan2 dan buah fikiran sdra yang bernas dan memang ada poin-poin penting. saya harap kawan2 lain turut sama-sama memiliki buah fikiran yang proaktif dan bernas macam sdra.

    Prof. Shukor.

    ReplyDelete