Wednesday, December 16, 2009

LAGI KES DRAMA AIRMATA - HARAP AMBIL IKTIBAR.

HAKIM MAHKAMAH YANG SATU 'KEPALA' DENGAN SAYA.

Salam untuk pelajar2 JAD,


Kita sambung lagi tentang bab mengalirkan airmata sebab saya semenjak dua menjak jadi Dekan JAD ni dah banyak kali terlibat. Saya terjumpa artikel bertajuk 'DRAMA AIRMATA DALAM MAHKAMAH - Harian Metro 9 DIS 2009'
.

Saya ingatkan dalam ofis saya dan sesi perjumpaan dengan ibu-bapa pelajar2 JAD aje yang ada drama airmata, rupa-rupanya dalam Mahkamah Kuala Lumpur pun ada drama airmata.

Kita perhatikan betul-betul kenyataan demi kenyataan daripada Hakim Mahkamah Sesyen, Yg Arif. Zainal Abidin Kamaruddin. (yang dalam kotak warna BIRU) terhadap pesalah berumur 20 tahun dan 18 tahun.



1. "Tidak kasihankah awak kepada ibu dan bapa yang membesarkan awak?
2. "Bapa awak sendiri berkata yang awak sudah banyak MENYUSAHKAN dan MEMALUKAN dia."

3. "Bapa awak ulang-alik ke Mahkamah CARI DUIT untuk JAMIN."
4. "Tenguk Mak awak, susah tau. Jual kuih SAHAJA."
5. "Awak tidak kasihan ke tenguk Mak awak ini."

6. "Mak awak BERGADUH dengan adik-beradik kerana duit jamin awak."
7. "Janji ye, bila MAK awak sakit, JAGA DIA."


Well, macam saya kata..JANGAN MENYUSAHKAN MAK AYAH BILA BELAJAR DI UNIVERSITI.
Kalau sesiapa sahaja termasuk saya membaca berita di atas, mesti sebak dan mengalirkan airmata sebab Mak dan Ayah terang-terang SUSAH , malah si Ayah MENGAKU anaknya sendiri telah MENYUSAHKAN dia disebabkan kerja-kerja anak mereka. Ini yang saya gerammmmmm.

So, kepada pelajar2 JAD yang masih dibuai mimpi2 indah dan menganggap 'nothing to worry', sila-lah berubah. Tak kira-lah lelaki ke perempuan ke. Saya mohon fikir panjang2 tentang apa yang anda lakukan baik di Unisel atau di Jepun.

Jangan sekali-kali menyusahkan Mak Ayah, penaja anda - YPM dan kami yang menunggu khidmat bakti anda.


(Foto Atas:) Kami ni, ex-boys RMC (Royal Military College - 1980-1982) bila dah berumur 45 tahun sekarang, sering ingat-mengingati dalam e-group kami tentang tolong jaga mak ayah yang dah berumur lanjut, uzur dan tak sihat. Walaupun sibuk dengan kerjaya masing, CEOs, Businessmen, Consultants, Academicians, top management (MAS, AirAsia, Petronas, MISC, CyberSecurity, Sapura, Toyota, Panasonics, etc), we try our best to look after our elderly fathers and mothers (yang masih hidup lagi).

Saya ni kategori (Academician + Consultant + Businessman) - nak bagi perangsang kepada anda semua!

Gambar di atas ketika re-union & family day 2004. Lokasi: Pengkalan TLDM Lumut.

OK, ini cerita selingan sahaja... Memang hakikat hidup bahawa kami, bebudak RMC menjadi 'pujaan' gadis dari TKC, Seri Puteri dan STF. Terutama bila bebudak TKC, Seri Puteri dan STF datang melawat ke RMC pada tahun 1981, kami di Form 5. APATAH lagi semasa aktiviti mempelajari senjata seperti M-16 machine guns. MASA INI LAH, kami bersungguh-sungguh menunjukkan cara-cara memegang senjata secara 'HANDS-ON' kepada bebudak TKC, Seri Puteri dan STF.

So, kebanyakkan isteri-isteri Batch saya di atas (TIDAK TERMASUK SAYA - sila baca 3x) adalah x-TKC, x-Seri Puteri dan x-STF. Itu sahaje......


Sama-samalah kita ambil iktibar dan berbakti kepada Ayah dan Ibu terutama kiranya mereka masih hidup di dunia ini.

Sekian.

Prof. Abdul Shukor.

2 comments:

  1. prof jgn berhenti jadi dekan jad ni sampai la jad ni habis.

    ReplyDelete
  2. Zambri, TQ atas sokongan sdra. Mudah-mudahan dimakbulkan. Kejayaan sdra-dan sdri semua adalah KEPUASAN saya dan mereka yg sentiasa mendoakan kejayaan anda semua.

    Selamat Berusaha dan Berbakti kepada Ayah Bonda, agama, dan negara tercinta.

    Prof. Shukor

    ReplyDelete