Sunday, December 27, 2009

'DISCOVERY' - Apakah ERTI perkataan ini dalam hidup kita?

Let's admit it that all of us are embarking on a journey of 'DISCOVERY'. Some made it happens, some failed. But all of us will definitely complete a journey, nonetheless. - Prof. Shukor

Salam untuk semua pelajar2 Program JAD,

Kali ini, saya ingin berkongsi sesuatu yang telah saya pelajari semasa menghadiri kursus 'UNISEL Senior Leaders Workshop' pada 21-22 Disember 2009 yang lalu. Selalunya saya yang akan mengendalikan bengkel, seminar atau kursus di merata-rata lokasi dari Perlis sampai ke Sabah, tapi kali ini saya menjadi peserta kursus dan ianya pasti menyeronokkan.
Penceramah/Fasilitator kursus ialah Cliff Chalon dari Chalon Performance Consulting, Perth, Australia.


Foto Atas: Ahli-ahli kumpulan saya - dari kiri; Prof. Shukor, Prof. Kushairi, Prof. Ir Mohamad (Naib Presiden/TNC: Pembangunan) dan Dato' Hajjah Latifah (Naib Presiden: Pengurusan Sumber Manusia).


Foto Atas: The Council of Deans of UNISEL has spoken!


Foto Atas: Saya dan Prof. Kushairi antara yang muda2, masa ni kita bagi-lah bos-bos kita
buat kerja sikit.....



Banyak yang saya pelajari selama 2 hari dan ada beberapa ilmu yang ingin saya kongsikan bersama sdra-sdri sekelian. Kali ini kita mula dengan perkataan 'DISCOVERY'.


Samada kita semua sedari atau tidak, kita sedang bergerak ke arah merealisasikan sesuatu 'Discovery' atau dalam BM-nya dikenali sebagai 'PENEMUAN'. Apakah yang dimaksudkan dengan 'DISCOVERY'?

DISCOVERY
consists of LOOKING at the same thing as everyone else and THINKING something different. by Albert Szent-Gyorgyi, NOBEL Laureate, Medicine, 1937


If I ever made any valuable
DISCOVERIES, it has been owing more to PATIENT attention, than to any other talent. by Sir Isaac Newton,


Dari 2 quotation di atas, kita memahami bahawi, DISCOVERY atau penemuan ialah: - Melihat, memerhati, menjalani sesuatu yang sama-sama dilakukan oleh orang lain dan BERFIKIR, MENILAI, MENGKAJI dan MENJANGKA-KAN sesuatu yang berlainan dari apa yang diperhatikan. - Untuk menghasilkan DISCOVERY atau penemuan, ianya terjadi kerana pemerhatian atau penghasilan sesuatu secara SABAR yakni sanggup menghadapi dugaan dan cabaran.

Justeru itu, sdra-sdri sekelian, di dalam rangka perjalanan untuk menjadi seorang engineer yang berbakat serta akan menyumbang kepada survival manusia pada masa akan datang, tidak dapat lari dari hakikat bahawa sdra-sdri mesti melakukan 'DISCOVERY'. Apakah jenis-jenis 'DISCOVERY' yang boleh sdra-sdri lakukan? Ini satu persoalan yang besar!


Ok, kita kaitkan DISCOVERY yang sdra-sdri ingin lakukan mengikut tempoh masa yang ada. Sepanjang menjadi pelajar2 Program JAD sehingga tamat tempoh pengajian nanti di Jepun, sdra-sdri mesti melakukan beberapa 'DISCOVERY' penting untuk membuktikan bahawa sdra-sdri adalah graduan engineering yang terbaik di kalangan yang terbaik!

What are the characteristics of a professional and talented engineer? (Banyak sumber dari Google):

1. A natural problem solver (Penyelesai masalah semula jadi - berbakat)

2. Understand the nature of materials (Faham ttg struktur bahan-bahan)

3. Good Mathematical skill (Kemahiran matematiks yang baik tahapnya)

4. Good observational skill ( Kemahiran memerhati sesuatu objek, aktiviti, senario yang baik)

5. Insatiable desire to learn new things and techniques (Keinginan yang tinggi untuk belajar sesuatu yang baru atau teknik terkini)

6. Leadership qualities (Ciri-ciri kepimpinan yang baik)

Kita ambil 6 ciri-ciri di atas. Persoalan saya, setakat ini, sudahkan sdra-sdri telah melakukan DISCOVERY atau penemuan berkaitan dengan ciri-ciri di atas pada diri sdra-sdri sekelian?

Untuk JAD Batch 1 - Sudah hampir dengan DISCOVERY anda sekarang!
Untuk JAD Batch 2 - Well, at least 12 bulan sebelum graduate
JAD Batch 3 - ada banyak masa lagi, at least 2 tahun
,
JAD Batch 4 & 5 masih boleh melakukan banyak 'DISCOVERIES' lagi.

Sebaliknya, seandainya sdra-sdri TIDAK melakukan apa-apa DISCOVERY lagi, sdra-sdri akan gagal walaupun telah ber-KELANA sehingga ke Jepun. You may graduate as an engineering graduate BUT you may just be an ordinary professional worker but with no DISCOVERY.

Sebenarnya, isu 'DISCOVERY' memang seronok untuk kita pelajari. Sila lihat foto-foto di bawah ini. Apa yang sdra-sdri lihat? Dan apakah isu-isu sebenarnya yang perlu kita hadapi? Tanya diri sendiri.









Persoalan saya kepada sdra-sdri:

1. Apakah yang sdra-sdri LIHAT dan NAMPAK?

2. Apa yang sebenarnya yang sdra-sdri FIKIR, ANALISIS dan INGIN LAKUKAN berkaitan apa yang telah sdra-sdri lihat dan nampak?

Well, this is 'DISCOVERY'

Boleh? Kata...... nak jadi top and professional engineer, consultant, trainer, professor and whatever!

Sekian,

Prof. Abdul Shukor
Kota Kemuning.

No comments:

Post a Comment