Thursday, November 12, 2009

BUILDING AN IMPOSSIBLE BRIDGE - LESSONS FOR FUTURE ENGINEERS.


BAGAIMANA SATU STRUKTUR YANG SUKAR UNTUK DIBINA TETAPI DAPAT DISIAPKAN?


Sdra-sdri yang dihormati sekelian. Salam dihulurkan.

Saya ingin mengajak sdra-sdri menambahkan satu lagi pengetahuan ttg jambatan. Mengapa jambatan? OK. Begini ceritanye. Untuk menjadi seorang engineer yang hebat dan dikagumi di peringkat nasional ataupun international, ada banyak tanda-tandanya. Salah satu tandanya ialah beliau terlibat secara terus dengan pembinaan satu struktur yang hebat seperti bangunan pencakar langit, pembinaan lapangan terbang antarabangsa atau pembinaan jambatan yang amat sukar untuk dibina.

To be a top 'BRIDGE ENGINEER' adalah satu idaman di kalangan ramai engineers yang hebat. Samada civil engineers, mechanical engineers, EE engineers, structural/materials engineers atau manufacturing engineers, anda boleh dilabelkan sebagai BRIDGE engineer sekiranya telah terbabit dalam projek pembinaan satu jambatan yang hebat dan mengkagumkan. Setakat terlibat dalam gotong-royong membina jambatan kayu di kampung untuk laluan orang-ramai dari satu kampung ke pasar belum boleh dikategorikan sebagai BRIDGE ENGINEER kerana Pak Haji pesara kerajaan pun boleh claim yang beliau juga sebagai bridge engineer, walhal beliau hanya terlibat untuk membacakan doa selamat sebelum kerja gotong-royong dijalankan.

Saya sebagai seorang engineer memang minat pada jambatan yang hebat di seluruh dunia. Ada jambatan yang hebat telah saya lalui seperti Sydney harbour bridge, Humber Bridge, Edinburgh Bridge, Melbourne Bridge tetapi yang paling saya kagumi ialah Oresund Bridge yang menghubungi negara Sweden dan Denmark. Belum pernah melaluinya, insya Allah, dimurahkan rezeki, saya akan pergi juga untuk menghayati struktur yang hebat ini.

Saya nak kongsi kehebatan Oresund Bridge dengan sdra-sdri sekelian.

Fakta ttg Oresund Bridge:
- Panjang keseluruhan: 16 KM
- Panjang jambatan ATAS laut: 8 KM
- Panjang jambatan DALAM laut: 4 KM
- Panjang jambatan ATAS pulau buatan manusia: 4 KM
- Oresund bridge mempunyai 2 TINGKAT: Tingkat bawah - laluan keretapi laju.
- Jenis superstructure (tiang di tengah2 jambatan): Cable stayed bridge.
- Ketinggian superstructure: menyamai bangunan 60 TINGKAT.
- Cabaran dan ujian ketika dan selepas pembinaan: laut yang bergelora, laluan kapal yang sibuk, laluan kapalterbang yang sibuk, struktur dasar laut yang sukar dijangkakan, angin yang kencang.

Kita saksikan video klip berikut dan hayati maklumat yang dinyatakan:



Facts and Figures (sumber rujukan: http://uk.oresundsbron.com/page/366)
Tunnel
Total length 4,050 m
Immersed tunnel 3,510 m
Kastrup portal building 270 m
Peberholm portal building 270 m
Deepest point below sea level -21 m


Tunnel elements
Number of elements 20
Number of sections per element 8
Length of sections 22 m
Length of element 176 m
Width 38.8 m
Height 8.6 m
Weight per element 55,000 tons


Peberholm (artificial island)
Length 4,055 m
Width 500 m
Area 1.3 km2
Material: 1.6 million tons stone and 6 million m3 sand and bottom material


Artificial peninsula at Kastrup
Length 430 m into the sea
Area 0.9 m2
Material: broken stone, granite, ramp of moraine clay


Bridges
Total length 7,845 m
Western approach bridge 3,014 m
High bridge 1,092 m
Eastern approach bridge 3,739 m
Pylon height 204 m
Main span 490 m
Navigational clearance 57 m


Stay cables
Cable-stayed arrrangement with cables anchored at 20 m intervals
The cables are anchored in the pylons at approx. 12 m intervals
Cable stayed arrangement = 2 x 80 cables
Each cable comprises 68 – 73 "strands"
A strand comprises 7 wires which each have a diameter of 5 mm
Total weight of the cables 2,150 tons


Railway
Maximum speed 200 km/hour
Track kilometres 34
Points 8
Expansion joints 14
Signals 38
ATC- balises 160
Danish electrified system 25 kV /50 Hz
Swedish electrified system 15 kV / 16.66 Hz


Oresund Bridge telah memberikan satu DEFINASI baru ttg 'Bridge under the water' sebab sebelum ini kita faham bahawa jambatan adalah satu struktur yang berada di atas air (sungai, lombomg, tasik dan sebagainya).

Sebab itulah saya sering mengingatkan sdra-sdri bahawa untuk menjadi engineer yang berjaya, pertamanya mesti ada MINAT yang mendalam ttg hasil atau ciptaan berkaitan kejuruteraan, RASA INGIN TAHU bagaimana sesuatu struktur itu dapat dibina dan apakah peranan subjek seperti Engineering Mechanics, Fluid Mechanics, Wind Tunnel testing, electromagnetic, laser, CAD Simulations dan lain-lain kepada pembinaan struktur yang hebat.

Saya harap maklumat di atas akan menambahkan lagi gedung ilmu sdra-sdri. Isu beginilah yang perlu kita ketahui supaya kita dapat menghargai mengapakah bidang kejuruteraan AMAT penting untuk kesinambungan tamaddun manusia demi masa depan yang gemilang.

Dan kebiasaannya, karier seterusnya untuk engineers yang terbabit dalam projek penting seperti ini ialah menjadi konsultan kepada projek-projek baru atau pakar/penal penasihat dalam bidang masing-masing. Barulah boleh dikategorikan sebagai 'expert'. Gelaran 'expert' ini bukan diri sendiri yang heboh-hebohkan tetapi diperakui oleh pihak lain seperti badan professional, organisasi dan individu yang mengikuti perkembangan dan sumbangan si 'expert' tersebut.

Salam,
Tahun 2007 - Di Bintulu, Sarawak. Kilang memproses dan menghasilkan baja pertanian berkualiti tinggi milik Petronas.

Prof. Abdul Shukor
Kota Kemuning.

No comments:

Post a Comment