Thursday, November 5, 2009

BILA JUNIOR 'MENGAJAR' SENIORS PADA 3 NOV 2009.


Lokasi: Pengkalan TUDM Subang, Selangor.

Tarikh: 3 NOV 2009 (Selasa) Masa: 11 pg - 2 ptg
Program: Kursus Pegawai-pegawai Pengurusan Kanan TUDM
Penceramah: Prof. Abdul Shukor, Dekan JAD Program, Unisel.


Sdra-sdri sekelian,

Kepada pelajar2 JAD Batch 3 (U2), masih ingat lagi kepada Leftenan Kolonel Zahari bin Dato' Yahaya yang telah datang dan berceramah kepada anda semua semasa Short Intensive Semester 6 Ogos 2009 yang lalu? Beliau adalah senior saya di Maktab Tentera DiRaja (MTD), Sungei Besi.


Kali ini pada 3 NOV 2009, saya pula dijemput untuk menyampaikan satu syarahan tentang Occupational Safety and Health (OSH) in Aviation kepada pegawai tertinggi TUDM. Untuk makluman sdra-sdri, pegawai2 ini adalah the senior managers and senior aircraft engineers yang bertanggungjawab menyelenggarakan dan memastikan tahap kesihatan yang terbaik kepada jet-jet pejuang TUDM seperti Sukhoi, MiG, F18 Hornets dan Hercules C130.


Sila klik pada gambar di atas untuk paparan lebih jelas dan besar.

Yang lebih menyeronokkan dan merisaukan saya semasa sesi syarahan saya ialah pegawai2 kanan TUDM yang hadir dalam sesi syarahan ini adalah SENIORS saya di Maktab Tentera DiRaja (MTD) pada masa kami bersekolah di sana. Ini dikira kes junior nak ajar seniors. Silap haribulan, saya boleh kena ragging! Maklumlah 'trauma' tu masih ada lagi....


Namun detik2 sebegini memang seronok sebab selepas tamat syarahan saya, kami makan tengahari di dewan makan pegawai Pengkalan TUDM Subang dan masing2 bercerita ttg zaman persekolahan di Maktab Tentera DiRaja. Sebab ada seniors yang saya tak pernah berjumpa selepas 27 tahun!


Banyak iktibar yang boleh kita pelajari:

1. Pelajar2 JAD yang mengikuti kursus Mechanical Engineering, terutama yang belajar subjek Thermodynamics, mesti ada minat tentang jet engines and supersonic speeds. Jadi, prospek untuk bekerja sebagai aircraft engineers memang tinggi sekiranya sdra-sdri minat dengan kapalterbang atau helikopter. Saya sendiri amat minat dengan Thermodynamics. Semasa belajar di RMIT, Melbourne, bilik saya penuh dengan poster kapalterbang seperti Concorde, F14, F15 dan F111 Bomber. Seronok lihat struktur pembinaan kapalterbang serta fungsi jet engines yang boleh travel melebihi speed of sound!



2. Hubungan yang akrab senior dan junior biarlah berpanjangan dari zaman sekolah, universiti dan zaman bekerja. Saya berharap pelajar2 JAD akan tetap berhubungan antara satu sama lain walaupun dah bekerja dan menjangkau umur 40-an dan seterusnya.

3. Engineers tak boleh kerja sorang-sorang. mesti ada team. So, kalau suka bersendirian, alamat.... takde prospek untuk menjadi seorang engineer yang berjaya.


Sekian sedikit coretan untuk dikongsi bersama.


Salam,

Prof. Shukor

Kota Kemuning.

2 comments:

  1. prof, kalau nak kaji pasal bahan body kapal terbang ada masa depan tak- izzat u1

    ReplyDelete
  2. Izzat,

    R&D ttg bahan body aircraft adalah antara research yang paling penting dan berpotensi tinggi pada masa depan.

    Sekarang ni banyak kajian dan projek pembinaan body kapalterbang yang tahan lebih lama, ringan tapi tough.

    Satu lagi pembinaan body kapalterbang untuk UAV = Unmmaned Airborne Vehicle (Remote controlled aeroplane.)

    TQ

    Prof. Shukor

    ReplyDelete