Thursday, November 26, 2009

AIDIL-ADHA YANG DIINGATI.....

Untuk berkongsi dengan pelajar2 JAD,

AIDIL ADHA AL-MUBARAK DATANG LAGI.

Saya dan keluarga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hariraya Aidil Adha dan Selamat Meneruskan Perjuangan.

2 perkara penting yang boleh saya kaitkan Hariraya Qurban ini ialah: 1) PENGORBANAN dan 2) KESUNGGUHAN DALAM MENCAPAI MATLAMAT DAN OBJEKTIF.


Untuk para jemaah haji di Makkah, pengurbanan mereka melaksanakan rukun-rukun haji kini telah sampai ke kemuncaknya. Manakala, mereka juga pasti menerima ujian-ujian termasuk banjir besar yang melanda Makkah semalam (25/11/2009) yang MENGURBANKAN 77 jemaah haji.

Mudah-mudahan amal-amal mereka diterima oleh Allah hendak-nya.


Bagaimanakah pengurbanan sdra-sdri dalam usaha menamatkan pengajian di JAD Unisel dan JAD Jepun dengan mendapat pencapaian terbaik?

Atau pengurbanan tersebut diselang-seli dengan pengurbanan nak beli kereta di Jepun atau pengurbanan nak kerja part-time sebab nak kumpul duit banyak-banyak? Atau ditambah dengan pengurbanan kerana ada orang tersayang yang akan menjadi teman hidup 'dulu, kini dan selamanya'?


Berapakah jumlah PENGURBANAN yang akan sdra-sdri lakukan sepanjang 5 tahun dalan program JAD ini? 1? 2? 3? atau 10? Mampu-ke Dek Jah?


Kalau tak mampu buat 3-4 pengurbanan, cukuplah FOKUS-kan kepada 1 atau 2 sahaja... Takut-takut dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.....


Kalau pencapaian akademik memang hebat, alhamdulillah, teruskan usaha dan pengurbanan anda. Kalau2 akademik performance pun tengah termengah-mengah, lipat-gandakan lah PENGURBANAN anda. Ingat, kiranya anda tengah tenggelam timbul dalam perjuangan akademik anda di Unisel atau di Jepun, ibu-bapa anda dan penjamin juga akan termengah-mengah melihat anda.

Ingat pesan saya: Jangan SUSAHKAN ibu dan ayah sepanjang menjadi pelajar universiti...


Bandingkan PENGURBANAN anda di JAD dengan PENGURBANAN kanak-kanak berumur 7, 8, 12 tahun di Bangladesh dan India. BERBALOI kah PERGURBANAN mereka berbandingkan dengan sdra-sdri yang ditaja sepenuhnya oleh YPM dan rakyat Malaysia?

Lihat foto-foto di bawah.....





Fikir-fikirkan.... Bila ada sebahagian pelajar2 JAD berazam nak beli kereta berjenama di Jepun untuk dibawa ke Malaysia, kerja part-time hingga terganggu akademiknya, enjoy ber-karaoke dan berangan-angan nak memiliki gaji ribu-ribu, ada lagi ribuan anak-anak atau adik-adik yang terpaksa berkorban untuk sesuap nasi atau capati....

Salam,

Prof. Abdul Shukor.
Kota Kemuning.

No comments:

Post a Comment