Wednesday, September 9, 2009

ULASAN Laporan Pelajar2 U2 'Special Seminar' - Sembang2 Bersama Dekan JAD Program.

Salam kepada semua.

Saya berkesempatan membaca dan menilai laporan 'Special Seminar' - Sembang2 Bersama Dekan JAD yang dijalankan pada
12 Ogos 2009. Saya ingin berkongsi beberapa komen untuk makluman sdra2 & sdri2.


Overall Presentations.

Majoriti telah menghantar laporan yang bersifat 'luahan hati' tentang sesi sembang2 dengan saya, this is expected. 95% menghantar laporan yang bercetak (printed) dan ada segelintir yg hantar secara hand-written. Obviously, presentation skill IS very important to engineers, bermakna yg buat laporan secara bertulis will not get much attention from me. So, in future, if you need to submit a report, it MUST BE professionally type-written. Otherwise, your superior will throw your report to the rubbish bin.

Presentation yang baik dan professional akan menarik minat pembaca kepada apa yang dituliskan. Namun ada pelajar JAD yang tidak peka kepada tarikh sesi sembang2 bersama Dekan JAD semasa menyiapkan laporan. Ada yg tulis tarikh seminar bersama saya pada 6 Ogos, 8 Ogos, 12 Ogos dan 13 Ogos! Mana satu yang betul ni? For me, the writer is careless! Potong markah lagiiiii.... Bayangkan sdra/sdri sedang menyiapkan laporan tentang projek engineering yang berisiko tinggi dan tarikh kajian tidak dipastikan bila...hancurrrr!

Do not confuse yourself and others, pleeeeease.....

Ada seorang hamba Allah ni lagi klasik... Tarikh sembang2 bersama Dekan JAD ialah 12 Ogos 2009, laporan dia bertarikh 4 Ogos 2009! Emmmm...Hentam sahaja-lah Ramlee.....Yg penting aku nak gi Nippon (paint)

Bagi saya, kalau tarikh pun dah salah, maklumat lain dalam laporan tu saya kurang berminat.

Kandungan Laporan.
Secara umumnya, saya memuji sebilangan besar yg membuat laporan berkenaan.
Ada yang:
1. anggap saya sebagai idola JAD students,
2. terkejut tengok results SPM saya yang 'teruk',
3. hairan macamane saya pegang beberapa 'positions' serentak,
4. kata "He is my inspiration",
5. mengaku.....this is the best session I have attended,
6. menghargai,.....I appreciate the knowledge and tips received.
dan macam-macam lagi.

Ok-lah, terima kasih (x3) dan saya ucapkan Selamat Menyambut Hariraya Aidil-Fitri....

Cadangan saya: Oleh kerana majoriti telah menyatakan respons masing-masing didalam laporan mereka, PLEASE keep your report in a safe folder AND re-open this same file in FIVE YEARS' time (2014) or TEN YEARS' time (2019). Dan sila baca balik dan kaitkan dengan kedudukan sdra/sdri pada masa tersebut. Adakah anda telah menjadi seperti mana yang anda telah tuliskan dalam laporan itu? Kemudian sila call/sms/emel saya pada tahun berkenaan. BOLEH?

Rumusan.
Terima kasih kepada semua yang menghantar laporan kepada saya. Tak kira samada laporan anda in BM, English atau Japanese, beberapa isu penting mesti diberi perhatian.
- Cover page (Info dalam cover page seperti nama, tarikh, lokasi, tajuk) AMAT penting sebab that is the FIRST impression yang akan membuat pembaca minat atau benci dengan laporan kita.
- Format laporan mesti ada 'flow'nya. Jangan terpecah-pecah macam jigsaw puzzle.
- Mesti ada 'conclusion'nya. Yakni, apa rumusan atau pengajaran atau iktibar yang telah anda terima.
- Check spelling errors!!

OK.

Remember,

They say, Don't judge the book BY its cover.....Fine!

But we judge an engineer/consultant/researcher/analyst by his/her project's report.....So, be warned!

Semasa menjalankan kursus di TV3 (Media Prima) - Julai 2009

Your comments are welcome.

Regards,

Prof. Shukor


No comments:

Post a Comment